Zdalne biuro

Pandemia koronawirusa sprawiła, że zdecydowana większość firm została zmuszona do zmiany trybu pracy na zdalną. Choć restrykcje już w dużej mierze zniesiono, to część osób postanowiła pozostać przy tzw. „home office”. Nie wiemy co przyniesie przyszłość, dlatego warto przygotować swój pokój, w którym pracujemy, na możliwy powrót pracy w domu.

Dokonujemy przeglądu stanowiska pracy

Zanim zdecydujemy się na jakiekolwiek dalsze kroki, powinniśmy najpierw przemyśleć, które elementy wyposażenia naszego pomieszczenia służącego do pracy zdalnej należałoby wymienić lub naprawić. Być może okaże się, że nie ma ich tak dużo. Zwróćmy uwagę nie tylko na rzeczy rzucające się w oczy, ale także na szczegóły. Oto przegląd elementów, które mogą wymagać uwagi:

  • Komputer i Internet
  • Oświetlenie
  • Biurko i fotel
  • Oprogramowanie i akcesoria

Analizujemy stan poszczególnych elementów domowego biura

Jeżeli wiemy, co ogólnie może wymagać poprawy, warto skoncentrować się na poszczególnych elementach domowego biura osobno.

Komputer i Internet

Praca zdalna jest dość mocno obciążająca dla naszych komputerów, które być może do tej pory nie doświadczały tak intensywnego użytkowania. Jeżeli nie posiadamy sprzętu służbowego i korzystamy z prywatnego lub docelowo przeznaczonego do przygotowań do pracy, może okazać się, że wymaga on optymalizacji, bądź wymiany na lepszy model. Poszukiwanie nowego sprzętu z pewnością nastręcza dużo trudności, dlatego warto skorzystać z pomocy ekspertów, którzy na specjalistycznych stronach dzielą się swoimi recenzjami czy opisami działania poszczególnych modeli laptopów czy komputerów stacjonarnych. Przykładem takiego miejsca jest strona: https://techpolska.pl/, gdzie znajdziemy powyższe informacje, a także wesprze nas ona w dobraniu aplikacji potrzebnych nam nie tylko w pracy, ale i w codziennym życiu. Zwróćmy także uwagę, czy posiadany przez nas Internet i jego prędkość odpowiada potrzebom pracy zdalnej. Jeśli nie, to może być dobry moment, aby rozważyć zmianę dostawcy lub taryfy. Należy pamiętać, że w „home-office” najlepiej sprawdzi się połączenie światłowodowe ze względu na przyzwoitą prędkość i małe ryzyko awarii sieci.

Oświetlenie

Pora na nieco bardziej „fizyczny” element naszego domowego biura, czyli oświetlenie. Pamiętajmy, że spędzamy przed komputerem dużo czasu, a nasze oczy mocno się męczą. Niekiedy, oprócz wykonywania kolejnych zadań za pomocą laptopa czy tabletu, musimy zapisać coś na kartce lub poszukać informacji w papierowych dokumentach. Wówczas absolutnie sprawdzi się dobrze dobrane oświetlenie. Mówiąc o nim, powinniśmy także sprawdzić ustawienia ekranu w naszym komputerze. Powinien on mieć możliwość ustawienia trybu zmniejszającego ilość emitowanego niebieskiego światła. W ostateczności wybierzmy się do zaufanego optyka, który może pomóc w doborze okularów, które pomogą zmniejszyć zmęczenie oczu podczas pracy z komputerem.

Biurko i fotel

Kolejnym, dość istotnym elementem „home-office” jest właściwe stanowisko pracy, czyli biurko i fotel. Sprawdźmy, czy to pierwsze znajduje się na odpowiedniej wysokości i nie musimy się garbić lub wyciągać nadmiernie głowy. Również zwróćmy uwagę, czy mieszczą się na nim wszystkie elementy oraz czy są one (zwłaszcza myszka, notatnik, a nawet kubek z ciepłym napojem) w zasięgu naszej ręki. Zadbajmy o dobrą organizację naszego biurka, korzystając z drobnych pojemników, pudełek czy akcesoriów do sortowania dokumentów. Pamiętajmy jednak, że jeżeli biurko ma nieodpowiednią wysokość lub jest już mocno obdrapane (na przykład przez kota), to powinniśmy je niezwłocznie wymienić na nowe. Nieodłączny element naszego „home-office” stanowi także fotel. W dużej mierze od niego zależy wygoda pracy. Jeżeli jest niedopasowany lub niestabilny, trudno będzie nam skoncentrować się na wykonywanych obowiązkach. Prawdą jest, że taki sprzęt szybko się zużywa, dlatego pozwólmy sobie na chwilę zastanowienia i analizy, czy nie potrzebujemy już nowego. Kopalnią wiedzy na temat tego elementu domowego biura jest oczywiście Internet i specjalistyczne strony, jak na przykład ta: https://techpolska.pl/najlepsze-fotele-biurowe-ranking/, które pomagają w dobraniu fotela biurowego odpowiadającego naszym potrzebom.

Oprogramowanie i akcesoria

Ostatni z wymienionych elementów, czyli oprogramowanie i akcesoria, wcale nie jest najmniej ważny. Od dobrych i pozbawionych wad programów i aplikacji zależy często dokładne wykonanie zaplanowanych zadań i projektów. Nie bez znaczenia są tu również programy antywirusowe, które, jak nazwa wskazuje, chronią nasz sprzęt przed atakami hakerów, którzy na wszelkie możliwe sposoby próbują zdobyć nasze dane i pieniądze. Nie możemy jednak zapominać o zachowywaniu ostrożności podczas korzystania z Internetu, a także pobieraniu załączników z wiadomości e-mail. Czasami jakaś aktualizacja bazy wirusów zostanie opublikowana odrobinę za późno i nasz program antywirusowy może nie wychwycić jakiejś dziury w systemie czy aplikacji, z której korzystamy. Sprawdźmy, czy wszystkie narzędzia, których używamy są aktualne i pozbawione błędów. Na wygodę naszej pracy duży wpływ mają także akcesoria – między innymi myszka, podkładka do niej, drukarka czy słuchawki z mikrofonem. Sprawdźmy, czy działają one poprawnie, nie zacinają się, a toner i tusz z nami współpracują. Jeśli coś wymaga poprawy lub naprawy – nie wahajmy się tego zrobić. Szkoda tracić czas i nerwy podczas właściwych godzin pracy.

Zdalny tryb pracy wymaga od nas zupełnie innego podejścia i organizacji. Odpowiednio zaaranżowana i przygotowana przestrzeń, wraz z potrzebnymi narzędziami i sprzętem pozwoli jednak na pełne skupienie na wykonywanych zadaniach. Wykorzystajmy zatem rady z tego artykułu, aby móc wrócić po urlopie do pracy bez niepotrzebnego stresu, który mogłoby wywołać nagłe przejście na tryb zdalny w naszej firmie czy instytucji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here